Monday, August 29, 2011

Berakhirnya Ramadhan Syawal Menjelma

Dari detik ke detik saat ke saat dan hari silih berganti malam dan siang dari tahun ke tahun, kini syawal muncul kembali. Di bulan yang mulia ini kita semua akan menyambut Aidilfitri hari kemenangan buat umat Islam setelah selesai menjalani sebulan ibadat puasa di bulan Ramadhan al Mubarak.

Dalam meraikan sambutan Hari Raya Fitrah ini, kita semua digalakkan untuk tidak boros dalam berbelanja kerana itulah yang diajar oleh rasul tercinta. Sikap boros sebenarnya tidak disukai oleh Allah kerana ia boleh mengundang kesusahan kepada sesiapa sahaja. Oleh itu, berwaspada lah kita di dalam berbelanja dalam meraikan syawal yang bakal menjelma ini.

Bersempena menyambut Aidilfitri ini kita digalakkan saling kunjung mengunjung dan ziarah menziarahi supaya silaturrahim kekal terjalin di antara sesama kita. Dan juga bagi mereka yang miskin marilah kita sama-sama saling membantu mereka semoga hidup kita semua senantiasa dalam limpahan rahmat dari Allah Tuhan Yang Maha Esa. Sesungguhnya rahmat Ilahi yang kita selalu dambakan di kehidupan yang fana ini semoga ianya terus berkekalan sehingga ke negeri abadi kelak.

No comments:

Post a Comment