Tuesday, June 29, 2010

Mehnah Kehidupan duniawi


Keindahan alam ciptaan ilahi memukau pandangan mata sang musafir yang berkelana berjalan menuju ke satu destinasi. Keriuhan kicauan burung memenuhi seluruh pelusuk alam maya. Di setiap laluan si musafir terdapat banyak halangan dan cabaran yang perlu di tempuhi sebagai syarat berkelana. Arah destinasi sudah di hampiri, namun ujian makin lama makin berbisa. Namun, kuat kan lah semangat semoga destinasi yang dituju dapat dipijak meninggalkan ranjau dan ujian nun jauh dibelakang sana.

Inilah dia perumpamaan kehidupan insani di dunia yang maha fana sebagai tempat persinggahan sementara bagi mencari bekalan menuju ke destinasi yang abadi di alam akhirat sana. Dunia yang penuh dengan tipu daya yang memperdayakan dan memerangkap sesiapa yang tergoda dengan kilauan nikmat yang sementara yang akan hilang bila- bila masa bak fatamorgana di kehangatan mentari di siang hari.

Inilah fitrah kehidupan manusia di alam ini. Di rencana oleh sang pencipta yang maha agung. Ku bersujud akur dengan kebesaran Nya. Ku bersujud syukur dengan segala nikmat yang dikurniakan olehNya kepada ku. Terima kasih Ya tuhanku..

No comments:

Post a Comment