Wednesday, June 30, 2010

Kesabaran menguji keimanan


Ingatlah duhai temanku sesungguhnya ujian dalam kehidupan adalah tarbiah daripada ilahi. Sabarlah dalam menempuhi ujian ini, kerana hikmahnya yang pernuh tersirat akan dikau ketahui nanti. Sabar adalah satu kekuatan dalam menempuhi ujian hidup. Di setiap kesenangan terselit kesusahan dan di setiap kesusahan ada kesenangan. Itulah lumrah kehidupan duniawi, mematangkan setiap makhluq bergelar manusia di uji oleh sang pencipta Yang Maha Agung dimana kekuasaan Nya meliputi segala-galanya.

Ujian hidup adalah rencam kehidupan insan di dunia yang maha fana ini. Bertasbih lah memuji namaNya di kala dirundum kesusahan hidup tetapi ingatlah di kala kesenangan dikau kecapi, seharusnya lebihkan memuji memuja nama Nya.kesusahan hidup di alam ini adalah amat kecil jika di bandingkan kesusahan yang bakal dikau kecapi di alam selepas mati.

Oleh itu bermuhasabah diri di kala ini amatlah berguna sebelum maut datang menjelma yang entah bila akan kunjung tiba. Semoga diri kita tergolong di dalam golongan orang-orang soleh yang bakal menghuni syurga Allah nanti di akhirat sana. INSYAALLAH.

No comments:

Post a Comment