Friday, July 16, 2010

Ikhlaskan dirimu


Sesungguhnya sifat ikhlas adalah salah satu sifat yang sangat terpuji. Ia merupakan sifat mahmudah yang paling dituntut untuk diamalkan oleh para penganut Islam. Ia adalah sifat yang dikurniakan oleh Allah s.w.t buat hambaNya yang dicintai. Cubalah kita mengikhlaskan diri kita dalam segala aspek pekerjaan yang kita lakukan seharian, samada dalam ibadat kita terhadap Pencipta kita (lebih-lebih lagi) atau dalam pekerjaan kita dalam hubungan di dalam bermasyarakat.

Sempena menyambut bulan ramadhan yang bakal menjelma ini, suburkan lah sifat ikhlas dalam diri kita semoga ianya tumbuh mekar dalam hati kita dan sentiasa segar sepanjang hayat. Sesungguhnya untuk menanam keikhlasan dalam jiwa kita memerlukan mujahadah yang bersungguh-sungguh dalam melawan gejolak nafsu yang selalu mengajak kearah sifat terkutuk atau mazmumah. Perjuangan melawan hawa nafsu merupakan suatu jihad yang amat dituntut bagi umat Islam untuk kebahagiaan hidup mereka di dunia dan akhirat.

Oleh itu, ikhlaskan dirimu duhai insani, semoga dikau mengecapi kesejahteraan hidup di dunia ini dan lebih-lebih lagi di negeri akhirat kelak. Teladanilah sifat keikhlasan para sahabat nabi di zaman kegemilangan Islam dahulu, dan perhatikanlah natijah daripada keikhlasan mereka itu. Semoga kecekalan mu dalam berusaha mendapatkannya mendapat keberkatan daripada ilahi. Sekian..

No comments:

Post a Comment