Thursday, July 15, 2010

Menghadapi kedatangan penghulu segala bulan


Today is 15th July 2010 or 3 syaaban 1431 Hijrah.

Hari silih berganti, minggu, bulan dan tahun, terasa cepat masa berlalu maka semakin hari semakin sedikit umur kita yang berbaki. Ku rasakan baru sahaja menyambut bulan ramadhan yang mulia, namun kini ku akan menyambut nya lagi kurang sebulan lagi. Kunjungan penghulu segala bulan amat dinantikan. Bulan yang penuh barakah dan rahmat oleh ilahi buat umat islam akhir zaman. Namun adakah kita sudah bersedia untuk menerima kunjungan tetamu yang agung ini- Ramadhan al-Mubarak…

Kunjungan nya hanyalah sekali dalam setahun, membawa seribu maghfirah dan rahmat dikurniakan oleh tuhan yang Maha Esa. Bulan yang pastinya akan disambut girang gemilang oleh para abid dan mereka yang mengharapkan ganjaran yang besar di negeri akhirat nanti. Bulan yang dibukakan segala pintu-pintu syurga dan ditutupkan segala pintu-pintu neraka dan dirantaikan syaitan-syaitan yang terkutuk daripada menggoda umat manusia. Di dalam bulan ini ada satu malam yang terlebih baik daripada seribu bulan iaitu lailatul Qadar. Namun dirahsiakan saatnya supaya hanya yang benar-benar yang ikhlas mencari nya akan mendapat ganjaran pada malam tersebut.

Berbalik kepada persediaan menyambut bulan ramadhan ini , adakah kita sudah betul-betul bersedia menghadapi kedatangan bulan ramadhan yang penuh barakah ini. Kita hendaklah bersedia dari segi spiritual dan fizikal supaya kita dapat menempuh sebulan bulan ini dengan jayanya. InsyaALLAH semoga diizinkan oleh Allah Azzawajalla. Seharusnya kita membuat jadual sepanjang bulan ini supaya segala yang dirancang dapat dipatuhi. Buatlah matlamat berapa kali kita mahu khatam Al-Quran di bulan ini, atau setidak pun, jika tidak khatam, semoga pembacaan kitab yang mulia ini kita hayati dan dapat habiskan lebih baik daripada ramadhan tahun lepas. Kesemua ini memerlukan iltizam yang kuat oleh individu itu sendiri disamping cekal dan tabah dan bersemangat kental. Selain itu perbaikilah juga kesungguhan kita dalam mendirikan solat tarawih bejamaah disepanjang bulan yang penuh berkat ini. Diharapkan kita dapat mendirikannya lebih baik daripada tahun lepas.

Sesungguhnya, untuk membuat perancangan dalam menghadapi bulan ramadhan Al Mubarak ini, kita haruslah bermuhasabah diri. Perhatikan dan cuba ingat kembali segala ibadat yang kita lakukan di ramadhan tahun lepas, dimana kurangnya. Semoga segala kekurangan tersebut dapat kita perbaiki di tahun ini. Semoga ramadhan tahun ini lebih baik daripada tahun lepas.InsyaALLAH.

Sabda Nabi s.a.w.
Syaaban adalah bulan ku dan Ramadhan adalah bulan umat ku.Syaaban ialah mengkifaratkan (menghapuskan) dosa dan Ramadhan ialah menyucikan dosa (jasmani rohani)

No comments:

Post a Comment