Tuesday, August 3, 2010

MENGGAPAI MARDHATILLAH


Keredhaan daripada ilahi itulah yang kita harapkan di dalam hidup ini. Tanpa nya, mampukah kita mengharungi jalan kehidupan ini dengan jayanya? Sematkan lah di dalam hati kita supaya segala pekerjaan yang kita lakukan baik yang bersifat duniawi atau ukhrawi haruslah tujuan nya untuk mendapat keredhaan daripada Allah s.w.t

Bagi para pelajar, samada di peringkat sekolah rendah, menengah atau pun di menara gading, pasangkan lah niat di dalam hati bahawa tujuan menuntut ilmu kita baik di sekolah atau pun di peringkat universiti adalah untuk mendapat keredhaan daripada ilahi, bukan nya untuk mendapat jawatan yang tinggi atau pun bergaji besar atau juga berkereta besar. Jika setiap pelajar dapat menghayati konsep mardatillah ini dalam menuntut ilmu pengetahuan, nescaya mereka akan belajar bersungguh-sungguh tanpa paksaan daripada sesiapa pun. Mereka akan mendapat kekuatan dalaman untuk menuntut ilmu dengan jujur dan ikhlas.

Konsep mardatillah ini juga patut di hayati oleh pekerja, tidak kira lah dia sebagai pengurus syarikat atau pun pekerja bawahan. Jika seseorang pekerja bekerja untuk mendapat keredhaan Allah, nescaya gejala ponteng kerja, curi tulang dapat dikurangkan malah tidak mustahil akan terhapus terus. Gejala seperti rasuah juga akan secara automatik nya tidak akan menjadi darah daging dalam pengurusan sesebuah syarikat ataupun institusi.

Oleh itu, ayuh lah wahai temanku, gapailah redha ALLAH di dalam hidup ini, dimana kita semua hanya diberi peluang hidup sekali sahaja di dunia yang maha fana ini. Oleh itu manfaat lah kehidupan yang sementara ini dengan sebaik-baiknya moga-moga kita akan mengecapi kebahagiaan hidup di dunia ini dan di alam akhirat sana. Wallahua’lam.

No comments:

Post a Comment