Wednesday, October 6, 2010

Keindahan Pelangi


Keindahan pelangi amat memukau pandangan mataku. Disebalik keindahan itu terselit seribu rahsia ciptaan Yang Maha Esa. Itulah pelangi, warna nya cukup mententeram jiwa. Munculnya di kala bumi disirami hujan dari langit dunia. Di ketika sang mentari muncul di celah celah titisan hujan mencurah. Alangkah indahnya dunia ini jika di setiap ketika dihiasi pelangi, namun amat mustahil ia kan berlaku. Itulah lumrah alam perancangan Ilahi. Setiap yang berlaku telah ditetapkan sejak waktu azali lagi. Manusia haruslah akur menerima ketetapan dariNya.

Sesungguhnya alam yang indah ini merupakan tanda kebesaran Ilahi bagi manusia supaya mereka mengambil pelajaran darinya dengan menggunakan akal fikiran yang waras yang dibekalkan bersama semasa kita di lahirkan ke dunia ini. Akal yang dibekalkan ini akan dipertanggungjawab nanti di hadapan Allah di Hari Kebangkitan nanti. Oleh itu gunakanlah dengan penuh bijaksana sesuai dengan ajaran Nabi tercinta dan mengikut hukum Allah yang telah ditetapkan di waktu sebelum setiap benda di alam ini diciptakan lagi.

Oleh itu duhai temanku, marilah kita merenung sejenak memikirkan kehebatan alam ciptaan Ilahi yang penuh keindahan ini. Moga moga dengannya akan menginsafi diri kita betapa kerdilnya diri ini di hadapan kehebatan dan kekuasaan Allah Tuhan Sekalian Alam. ‘Ya Rabb tunjukkan lah daku jalan yang lurus, jalan mereka yang diberi nikmat olehMu dan bukan jalan orang-orang yang Engkau murkai dan bukan jalan orang-orang yang sesat’. Ameen.

No comments:

Post a Comment