Sunday, November 28, 2010

Perhiasan Duniawi

Wanita diciptakan sebagai pasangan untuk kaum Adam menghuni dunia yang maha sementara ini. Dirimu diciptakan daripada tulang rusuk Adam yang bengkok. Itulah dirimu, lemah lembut sifatnya tetapi setia di sisi kaum Adam. Dirimu lah perhiasan duniawi yang menyerikan lagi dunia ini untuk kehidupan insani.

Tanpamu hilang lah keindahan dunia dan tidak akan lengkaplah dunia ini laksana cincin tanpa permata. Namun sebaik-baik perhiasan adalah wanita yang solehah, bukan kerana hartamu yang bertimbun-timbun dikau miliki, bukan nya keturunan mulia yang dikau warisi dan juga bukannya paras rupa yang cantik bak bidadari yang engkau miliki, tetapi budi pekerti dan akhlak mulia dan pegangan teguhmu terhadap agama itulah yang menaikkan darjat mu sebagai sebaik-baik perhiasan duniawi yang tiada nilai nya dan amat berharga di sisi tuhan Yang Maha Esa.

Duhai insan yang bernama wanita, hiasilah peribadi mu dengan akhlak yang luhur dengan mencontohi srikandi silam di zaman awalan Islam hasil didikan kenabian. Duhai wanita, kerana mu lah generasi mendatang dilahirkan untuk meneruskan kesinambungan zuriat manusia bagi memakmurkan bumi ini sesuai dengan syariat Islam. Oleh itu, didiklah putera puteri mu dengan acuan Islam yang sejati bergandingan dengan kaum Adam supaya sempurna lah didikan itu. Daku mengharapkan akan lahirlah kaum hawa yang mempunyai jiwa yang kental setanding dengan srikandi Islam silam di zaman ini di zaman di mana dunia bakal menemui penghujung nya. Ameen.

No comments:

Post a Comment