Saturday, November 27, 2010

Permata Ayah dan Bonda

Adab Anak Terhadap Ibubapa

Adab anak terhadap ibubapa itu ada beberapa perkara. Tetapi Imam al-Ghazali yang dirahmati Allah Taala menyebutkanya di dalam Kitab Bidayatul Hidayah 10 Perkara seperti berikut:

1. Ia hendaklah mendengar dan menurut segala perkataan ibubapanya. Segala suruhan ibubapa wajib diterima dan haram menyalahinya dan segala yang ditegah wajib dijauhinya.

2. Ia hendaklah berdiri ketika ibubapanya berdiri kerana mentakzimkanya.

3. Jangan berjalan di hadapan ibubapanya.

4. Jangan mengangkat suara mengatasi suara ibubapanya.

5. Apabila ibubapa memanggilnya hendaklah dijawab dengan sopan, seperti dijawabnya dengan sesuatu yang memberitahu bahawa ia ‘membesarkan’ ibubapanya seperti لبيك(Saya datang) atau نعم (Ya) atau سيدي (Tuan) atau سيدثي (Puan), jika dengan bahasa Arab.

6. Ia hendaklah bersungguh-sungguh memelihara bagi mendapatkan keredhaan ibubapanya daripada perkataan dan perbuatan serta merendah dan menghinakan diri bagi ibubapanya.

7. Jangan mengungkit terhadap kedua-dua ibubapa dengan sebab berbuat kebajikan bagi mereka dan dengan sebab memelihara sekalian pekerjaan bagi mereka.

8. Jangan memandang mereka berdua dengan pandangan yang menyakiti mereka atau dengan pandangan marah terhadap mereka.

9. Jangan memasam muka di hadapan ibubapa kerana marah kepada mereka.

10.Jangan bermusafir melainkan dengan izin kedua ibubapa, kecuali musafir itu bagi menunaikan haji yang fardu ain ke atasnya, maka ia tiada berkehendakkan kepada keizinan kedua ibubapanya, tetapi sunat ia meminta izin kedua-dua ibubapanya. Adapun musafir bagi melakukan haji yang sunat atau yang fardu kifayah maka ia tiada harus melainkan dengan keizinan kedua-dua ibubapanya. Dan demikian juga musafir bagi menziarahi makam anbia dan aulia dan sebagainya tiada harus melainkan dengan keizinan kedua-dua ibubapanya, tetapi harus musafir bagi menuntut ilmu tanpa keizinan kedua-dua ibubapanya.

Allah jua yang memberi petunjuk.

Dipetik daripada Kitab Hidayah Salikin

No comments:

Post a Comment