Friday, November 26, 2010

Bintang Yang Bergemerlapan

Sang mentari melabuhkan tirai nya dan cahaya nya semakin pudar di ufuk Barat. Kicauan burung semakin sayup kedengaran berterbangan pulang ke sarang. Siang berganti malam, di mana sang mentari hilang dan sang rembulan datang. Inilah lumrah alam ciptaan Tuhan Yang Maha Esa. Ku tunduk tafakur menghadapNya dengan penuh rasa kerendahan hati.

Tabir malam akan dibuka melengkapkan putaran waktu ketentuan Ilahi. Suasana malam cukup mendamaikan jiwa di mana ketenangan nya pasti merehatkan insan yang kepenatan dalam mencari sesuap rezeki di siang hari. Malam diciptakan untuk kedamaian dan bermunajat merintih menghadap Pencipta alam maya ini. Usah lah ditangisi perginya siang kerana malam bakal menggantikannya. Semua ini adalah tanda kekuasaan Ilahi buat manusia untuk direnung dan difikir bagi menghadapi kehidupan di dunia yang maha fana ini.

Di ketika ini lah daku bertafakur sejenak memikirkan kehebatan alam ciptaan yang Maha Kuasa. Nun di langit sana bergemerlapan bintang-bintang yang cahayanya bak pelita menghiasi langit malam ku ini. Sungguh indah ciptaan Ilahi, siang diterangi cahaya mentari dan malam di hiasi bintang bercahaya terang berpadu dengan cahaya rembulan. Inilah alam ciptaan tuhan, moga diriku tergolong dikalangan hambaNya yang selalu bersyukur. Ameen.

No comments:

Post a Comment