Thursday, November 25, 2010

Sedetik Waktu Berlalu

Masa berlalu begitu pantas, setiap detik setiap ketika dari hari ke hari dan minggu ke minggu berlalu tanpa kita sedari. Bagi mereka yang mementingkan waktu, waktu di ibarat kan bagaikan emas seperti kata pepatah melayu ‘masa itu emas’. Sesungguhnya masa amat bernilai dalam kehidupan kita sebagai seorang insan yang hidup di atas muka bumi ini. Masa jua adalah kehidupan di mana berlalu nya ia akan meninggalkan kenangan silam buat insani.

Oleh itu, ayuhlah duhai insani, manfaatlah setiap detik yang kita tempuhi dan bakal kita lalui nanti dengan perkara-perkara kebaikan yang mendatangkan manfaat buat kita di kehidupan sana yang kekal abadi buat selama-lamanya. Kenangan silam yang kita telah lalui, eloklah diambil iktibar dan pengajaran dalam mengharungi hari-hari yang mendatang. Moga-moga kenangan yang lampau dapat mematangkan kita dalam menempuh hari esok yang penuh pancaroba lagi.

Setiap insan tidak akan terlepas dengan mehnah duniawi dalam menjalani kehidupan di dunia ini. Kekuatan iman dan kesabaran adalah senjata dalam menangani nya. Bagi mereka yang berjaya mengharunginya bakal di beri ganjaran yang besar semasa hayat di dunia dan apabila kembali nya mengadap Allah di negeri akhirat sana. Ayuh temanku, tingkat kan kesabaran mu dalam menghadapi ujian duniawi moga-moga hidup kita sentiasa dirahmati oleh Nya.

No comments:

Post a Comment