Monday, December 20, 2010

Hujan Membasahi Bumi

Hujan turun mencurah-curah, diselangi ribut petir dan guruh berdentum serta kilat sabung- menyabung. Suasana pemandangan di persekitaran gelap dinaungi awan hitam yang tebal yang menurunkan hujan membasahi bumi yang tandus. Hujan adalah rahmat daripada Ilahi buat penduduk bumi, menyuburkan tanaman yang menghijau, menyejukkan kehangatan insan yang panas dek bahang sang suria. Hujan jua lah boleh mengakibatkan bahana banjir di tanah yang rendah. Itulah hujan ada ketika turun sebagai rahmat dan ada jua waktu nya merupakan menjadi bencana kepada penduduk bumi.

Ayuh duhai insan, bersyukur lah dengan kurniaan Ilahi ini, yang menurunkan hujan sebagai nikmat dan rahmat kepada kita semua. Bayangkan jika di dunia ini tanpa hujan, nescaya akan musnah lah kehidupan di muka bumi ini. Seluruh makhluk akan mati kerana kepanasan dan terputusnya bekalan makanan untuk kesinambungan kehidupan mereka. Namun, masih ada insan yang tidak bersyukur dengan kurniaan ini malah ada yang menyalahkan nikmat hujan kerana mengganggu urusan duniawi mereka. Sedarlah duhai insan, percayalah bahawa setiap kurniaan Ilahi adalah untuk kesenangan manusia dan mempunyai hikmah yang penuh tersirat dan tersurat jika kita fikirkan nya secara mendalam.

Di ketika hujan turun mencurah, sama-samalah kita memanjat sekalung doa memuji memuja Ilahi bersyukur di atas segala rahmat yang dikurniakan kepada kita semua. Duhai tuhanku sesungguhnya rahmatMu meliputi segala-galanya, daku tunduk patuh dengan penuh kerendahan hati menghadap diriMu.

No comments:

Post a Comment