Tuesday, December 14, 2010

Taman Syurgawi

Ku telusuri jalan di tengah-tengah hiruk pikuk kesibukan bandar, alangkah gusar hati ku ini dengan suasana persekitaran bandar yang amat sibuk yang dapat ku lihat. Udaranya cukup mengancam sesiapa sahaja yang bernafas. Udaranya yang penuh dengan pencemaran daripada asap-asap kenderaan yang bergerak bertali arus.

Namun berlainan pula ku dapati bila daku melalui jalan-jalan yang di kiri kanan ku di penuhi taman-taman yang indah dihiasi bunga-bungaan yang berwarna-warni dan dedaunan yang menghijau yang cukup menenangkan jiwa ini. Inilah dia keindahan taman di dunia yang menyejukkan mata sesiapa yang memandangnya. Namun begitu, untuk memastikan keindahan taman ini terus terpelihara, usaha dalam memeliharanya wajib dilakukan selalu dan berutin. Di ketika ini jua lah daku menyedut udara yang nyaman di taman ini, udara yang cukup bersih. Inilah dia taman di dunia yang diciptakan oleh Allah Rabbul Jalil buat insan sementara menghuni di dunia yang fana ini. Moga-moga diri kita semua di kurniakan taman yang kekal abadi di alam sana, di alam akhirat sana yakni syurga yang penuh dengan kenikmatan yang di anugerahkan buat insan yang soleh yang menuruti segala perintahNya di kala hidup di alam dunia ini. Taman syurgawi di alam akhirat sana akan dihuni oleh para solihin buat selama-lamanya dilimpahi kenikmatan yang abadi yang tiada penghujungnya.

Oleh itu, duhai insani lakukanlah amalan soleh di ketika kita masih di beri kesempatan untuk menghuni dunia ini. Semoga kita dapat mengecapi kenikmatan yang abadi di syurga di alam sana. InsyaALLAH.

No comments:

Post a Comment