Monday, December 13, 2010

Rimba Maya

Alangkah hebat nya ciptaan Yang Maha Kuasa, dijadikan gunung ganang sebagai pasak bumi, langit sebagai bumbungnya tanpa bertiang dan lautan kebiruan di mana keluasannya sejauh mata memandang. Indah sungguh ciptaan tuhanku ini. Ku tunduk akur dengan kebesaranNya Ya Ilahi.

Di rimba maya pula, pelbagai kehidupan menghuni di sana. Sang mergastua berkeliaran ke sana ke sini di rimba yang penuh kehijauan ini. Kicauan sang burung seolah-olah mengalunkan satu irama yang merdu memecahkan kesunyian rimba maya ini. Kelihatan dedaunan kehijauan menambahkan lagi keindahan alam rimba ini. Namun, ada segelintir tangan-tangan manusia yang durjana telah memusnahkan hampir di segenap penjuru rimba ini dek kerakusan mereka untuk memiliki kekayaan duniawi. Ini lah manusia bila nafsu menguasai diri, akal lumpuh tidak berfungsi lagi, yang diinginkan adalah untuk kepuasan dirinya dengan tidak memikirkan lagi kesan kemusnahan terhadap manusia lain.

Ku mengharapkan rimba ini kan kembali kepada suasana asal, suasana sebelum di jelajahi oleh tangan-tangan si manusia durjana. Ayuh duhai insani, sama-sama lah kita memelihara khazanah alam yang tidak ternilai ini. Janganlah kita sia-sia kan pemberian tuhan ini. Allah mengurniakan rimba ini bukan untuk kita musnahkan nya tetapi supaya kita memeliharakannya sesuai dengan syariat yang diperintahkan olehNya. Moga-moga hidup kita senantiasa dirahmati olehNya, InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment