Sunday, February 27, 2011

Bunga-Bungaan Mekar Mewangi

Keindahan bunga yang mekar di taman sungguh mempesonakan. Menenang kan jiwa sesiapa sahaja yang memandang nya. Dengan variasi warna yang pelbagai dan ditambah dengan keharuman baunya yang wangi cukup memikat jiwa ini. Itulah bunga, kemunculan mu di alam ini mengindahkan lagi panorama alam ciptaan Yang Maha Esa.

Wanita diciptakan untuk kaum Adam, laksana bunga yang mekar mewangi di taman syurgawi. Sifat mu yang lembut sebagai pendamping buat lelaki yang mana tidak akan sempurna hidup kaum Adam tanpa mu disisi nya. Namun begitu, keindahan rupa paras mu tidak kan kekal selama mana hidup mu di dunia ini. Ia kan berubah seiring dengan perubahan usiamu. Namun keindahan budi pekerti dan akhlak yang mulia seorang wanita akan kekal selamanya sehingga ke akhir hayat nya di dunia yang fana ini. Oleh itu rupa paras seorang wanita bukanlah ukuran sebenar dalam memilih pasangan buat kaum lelaki tapi yang lebih penting akhlak yang baik hasil didikan orang tua nya semenjak dirinya masih kecil itulah yang menjadi ukuran nya.

Duhai insani, telusuri lah perjalanan hidup rasul mulia kekasih Allah. Keindahan akhlak baginda yang mulia menjadi teladan buat umat baginda sehingga ke detik kehancuran dunia ini. Para isteri nabi merupakan Ummul mukminun, ibu bagi sekalian orang mukmin seharusnya menjadi idola buat kaum hawa di zaman yang serba canggih ini. Semoga kita semua sama-sama mencontohi generasi awalan Islam silam dalam mengharungi liku-liku duniawi yang semakin mencabar di dekad ini. Ameen Ya Rabbal Alamin.

No comments:

Post a Comment