Wednesday, May 25, 2011

Halalan Toyyiban

Makanan merupakan keperluan asasi buat manusia. Tanpanya akan lenyap lah kehidupan insani di dunia ini. Namun, adakah kita waspada dalam pemilihan makanan buat kita dan keluarga. Adakah kita yakin dan pasti makanan yang dihidangkan itu diyakini akan kehalalannya. Ingatlah duhai insani, Allah menciptakan kita sebagai khalifah dengan diberikan akal fikiran untuk mentadbir dunia ini. Oleh itu, gunakanlah ia dengan sebaiknya dalam memilih perkara yang dibenarkan syarak dan meninggalkan perkara yang diharamkan dalam agama.

Dalam pemilihan makanan yang halal pula, pastikan ianya adalah makanan yang terbaik dan berkhasiat untuk kita. Di zaman kini, pelbagai penyelidikan tentang makanan telah dibuat. Natijahnya terhasillah makanan segera di pasaran yang mempunyai pelbagai jenama. Oleh itu, hati-hatilah dalam memilih nya untuk keperluan keluarga dan anak-anak kita. Ingatlah, walaupun secanggih mana pun teknologi, jangan kita abaikan hukum agama kerana ia merupakan tunjang dalam kehidupan kita di dunia ini.

Maha suci Allah yang menciptakan kita daripada setitis air mani yang hina. Kita adalah sebaik-baik makhluk yang diciptakan oleh Allah untuk mentadbir dunia ini sesuai seperti apa yang disyariatkan olehNya. Sesungguhnya tugas sebagai khalifah Allah merupakan amanah Yang Esa buat insani. Penuhilah amanah ini dengan sebaiknya moga-moga kita kan sentiasa diredhai oleh Nya di kehidupan ini dan di alam kekal abadi di akhirat sana.

No comments:

Post a Comment