Monday, May 23, 2011

Bumi Yang Diberkati

Makkatul mukarramah, bumi yang tandus pada mulanya dan diberkati oleh Allah azzawajalla. Di sinilah lahirnya insan agung sepanjang zaman seorang nabi yang ummi rasul mulia kekasih Allah Muhammad s.a.w. Lahirnya membawa sinar cahaya gemilang buat seluruh alam maya. Bersamanya diturunkan mukjizat agung kitabullah Al-Quranul karim, kalamullah.

Duhai sahabatku, senantiasalah kita membaca serta menghayati ayat-ayat suci Al-Quran, kerana kelak kita bakal mendapat syafaat darinya di akhirat sana.Sesungguhnya kitab Al-Quran adalah unik, dan menjadi bukti kebesaran Ilahi buat insani. Gaya bahasa nya cukup indah dan ayat-ayat nya mempunyai makna yang penuh tersirat dan merupakan sumber ilmu keduniaan dan ukhrawi. Di dalamnya mengandungi kisah-kisah teladan zaman sebelum kebangkitan nabi akhir zaman sebagai tatapan buat umat nabi Muhammad s.a.w. Oleh itu, di kesempatan kita yang masih menghirup udara di alam dunia ini, sama-samalah kita menimba sebanyak mungkin ilmu Al-Quran dan mengamalkan segala isi kandungannya di dalam kehidupan kita seharian.

Ayuh duhai insani, manfaatlah setiap masa mu dengan perkara yang menjurus kepada alam selepas mati mu nanti. Kelak dikau akan mengetahui dengan pasti bahawa segala ajaran yang disampaikan oleh Nabi Muhammad s.a.w adalah benar belaka. Dan di kala itulah segala ratapan penyesalan tiada lah berguna lagi buat selama-lamanya. Moga-moga diri kita tergolong di kalangan mereka yang sentiasa mendapat keredhaan Allah di alam dunia dan di alam akhirat sana.

No comments:

Post a Comment