Thursday, May 5, 2011

Pengorbanan Ayah dan Ibu

Sesungguhnya pengorbanan dan jasa ayah dan ibu kita tiada tolok bandingan nya dan tak termampu untuk kita balas di kehidupan ini. Oleh itu, hormatilah mereka kerana tanpa mereka kita sama sekali tidak akan wujud di dunia ini. Bagi sesetengah daripada kita yang sudah kehilangan ayah dan ibu, sentiasa lah memanjatkan doa buat mereka semoga roh mereka sentiasa berada di dalam keadaan aman di alam sana.

Ya Rabb, kasihanilah ibu dan ayahku sebagaimana mereka mengasihani daku di ketika daku masih kecil, dan mendidik ku sehingga dewasa dengan penuh kasih dan sayang dan ku memohon dengan rahmat Mu, Ya Rabbi Kau ampunilah segala dosa mereka, sesungguhnya Engkau lah Tuhan Yang Maha Pengampun dan menerima taubat orang-orang yang berdosa.

Sesungguhnya, mempunyai anak soleh dan solehah menjadi idaman seluruh ibu bapa, kerana itulah nikmat yang teragung yang Allah berikan buat hambaNya yang dikasihi. Oleh itu, duhai insani, sama-samalah kita menggapai nikmat teragung ini, untuk kita mencapai kebahagiaan dan kejayaan di negeri akhirat sana. Sama-samalah kita mendidik anak kita menjadi insan yang berguna di kemudian hari di dunia dan di negeri akhirat kelak sesuai seperti apa yang disyariat oleh Allah Azzawajalla.

Di ketika ini ku menadah tangan memohon keampunan bagi diriku di atas segala kekhilafan yang telah daku lakukan tanpa ku sedari atau pun ku lakukan dengan sengaja. Sesungguhnya limpahan maghfirah dariMu daku harapkan di kehidupan ini dan di alam kekal abadi di negeri akhirat nanti.

No comments:

Post a Comment