Thursday, May 12, 2011

Permulaan Hari


Di pagi yang hening ini, kedengaran kokokan ayam sahut sahutan memecah kesunyian. Terasa diri kembali di hidupkan kembali setelah bangkit daripada lena yang panjang di malam hari. Alhamdulillah ku syukuri nikmat tuhan yang masih memberi peluang untuk ku menikmati kehidupan ini.

Pagi merupakan permulaan hari bagi kehidupan insani di dunia ini. Oleh itu manfaatkanlah waktu nya dengan sebaik-baiknya. Di kala inilah kesegaran akan terasa selepas dirimu bangkit daripada rehat yang panjang semalaman. Rancanglah jadual hidup mu di pagi hari dengan sebaiknya, moga-moga hari ini lebih baik daripada semalam dan perlu diingat setiap detik dan ketika daripada masamu haruslah diisi dengan perkara yang bermanfaat untuk agama mu nanti.

Dari hari ke hari dan dari detik ke detik masa terus berjalan, sesungguhnya ingatlah masa tidak pernah menunggu kita. Ia terus berjalan dan tidak akan berhenti walau pun sekejap kerana waktu nya akan berhenti akan tiba jua di waktu yang telah dijanjikan oleh Tuhan Pentadbir Semesta Alam, di saat dunia ini sampai ke penamatnya dan di saat seluruh alam dihancurkan dan di saat seluruh manusia kembali kepada Rabb-nya nanti.

Oleh itu, persiaplah amal mu sebelum datangnya saat yang dijanjikan itu. Di saat di mana penyesalan tidak berguna lagi. Segala kekayaan, pangkat dan anak pinak yang ramai tidak akan sesekali membantu melainkan bekalan amal ibadat yang diperintahkan itulah yang ada nilainya di ketika itu.

Moga-moga diri kita tergolong dalam mereka yang mendapat kejayaan di kehidupan ini dan di alam kekal abadi nanti.

No comments:

Post a Comment