Thursday, June 9, 2011

Seruan Azan

Cuaca di petang hari tiba-tiba redup, angin sepoi-sepoi bahasa bertiup di mana kedinginan nya amat terasa menyapa ke pipi ini. Kedengaran laungan azan memecah kesunyian di petang hari menandakan waktu solat Fardu Asar telah masuk. Ku tersentak daripada lamunanku sebaik sahaja laungan azan bergema menerjah masuk ke telinga ku. Ayuh duhai sahabatku, sama-samalah kita menyambut seruan azan Hayya ala solah…. Hayya alal falah….. marilah menuju solat, marilah menuju kejayaan. ,moga-moga hidup kita senantiasa diberkati oleh Yang Maha Esa.

Sesungguhnya ingat lah duhai insani, seruan azan yang dilaungkan oleh bilal di masjid ataupun di surau setiap kali masuknya waktu solat adalah seruan daripada Allah. Janganlah kita alpa terhadap seruan itu walaupun sesibuk mana pun kita dengan urusan duniawi. Ayuh marilah kita sama-sama mengimarahkan masjid dengan senantiasa melakukan solat berjamaah moga-moga kita kan senantiasa dalam lindungan Ilahi dan mendapat kejayaan di dunia dan di akhirat.

Duhai insani, muhasabah lah dirimu selalu kerana kita tidak mengetahui bila kah saat kita akan dijemput oleh Allah Rabbul Jalil. Moga-moga di ketika saat dan waktu itu tiba kita telah bersedia untuk bertemu denganNya Tuhan Pentadbir Alam Maya yang luas ini. Ingatlah bahawa pertemuan itu pasti akan berlaku dan setiap yang hidup pasti akan mengalaminya. Renungilah firman Allah di dalam surah al Fajr (ayat 27-30) yang bermaksud;

‘Wahai jiwa yang tenang! Kembalilah kepada Tuhan-mu dengan hati yang redha dan diredhai-Nya. Maka masuklah ke dalam golongan hamba-hambaKu, dan masuklah ke dalam syurga-Ku.

Alangkah indah kesudahan hidup kita di atas dunia ini jika kita semua tergolong dalam golongan mereka yang diredhai oleh Allah dan kita redha dengan Nya di saat pertemuan itu berlaku. Moga-moga kita semua termasuk dalam golongan yang diberi nikmat ini dan senantiasa dalam limpahan rahmat dariNya. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment