Wednesday, June 29, 2011

Perjalanan Agung

Sesungguhnya Israk Mikraj adalah satu perjalanan agung yang diatur oleh Allah buat insan mulia kekasih Allah Nabi Muhammad s.a.w. Inilah jua bukti keagungan kuasa Allah yang meliputi segala-galanya dan kita haruslah akur dengan kekuasaanNya.

Duhai teman, marilah sama-sama kita renungi firman Allah yang termaktub dalam kitabNya yang mulia- al Quranul karim yang berkaitan dengan peristiwa agung ini;

Maha Suci (Allah) yang telah memperjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa yang telah Kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian tanda-tanda ( kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia Maha Mendengar, Maha Melihat.
(Surah al-Israk – ayat 1)

Dengan berlakunya peristiwa ini, menunjukkan kekuasaan Allah ke atas nabi pilihan Nya yang merupakan nabi bagi umat akhir zaman dan sebagai penghulu bagi sekalian nabi dan rasul yang diutuskan sejak diciptakan Adam ke dunia ini lagi.

Duhai temanku, renungilah peristiwa agung ini dan ambillah pengajaran yang berguna dari nya moga-moga kita semua mendapat manfaat nya dan ingatlah bahawa Allah Maha Berkuasa di atas segala sesuatu. Dialah yang menciptakan kita dan segala makhluk yang ada di dunia ini dan mentadbir alam yang luas ini. Allah jualah yang mengatur segala urusan hidup makhluk–Nya bernama insan sejak kita dilahirkan ke dunia ini kemudian dimatikan dan seterusnya dibangkitkan kembali sehingga lah menuju ke destinasi terakhir samada syurga yang penuh kenikmatan ataupun neraka yang penuh dengan azab dan seksaan. Semoga kita semua tergolong di kalangan mereka yang menghuni syurga yang kekal abadi buat selama-lamanya di akhirat sana.

No comments:

Post a Comment