Tuesday, September 7, 2010

Detik-detik berakhirnya ramadhan


Kini kita berada di ambang pemergiannya bulan ramadhan al Mubarak 1431. Sekarang ramadhan bakal sampai ke penghujung nya. Manfaatlah hari-hari terakhir ramadhan dengan amalan-amalan yang baik moga-moga kita tidak menyesal.Setiap diri harus bertanya; Adakah ini adalah ramadhan terakhir buat kita? kerana kita tidak tahu kerana semua itu adalah dalam ilmu Ar Rahman. Oleh itu sementara masih ada hari-hari yang berbaki ini, manfaatlah ia duhai temanku.

Para ulama silam menangisi bila tibanya hari-hari terakhir di bulan ramadhan. Mereka inginkan agar sepanjang tahun adalah bulan ramadhan dek kerana inginkan ganjaran yang Allah tawarkan di bulan maghfirah yang penuh keberkatan ini. Namun, berlainan dengan persepsi kebanyakan masyarakat dewasa ini, yang berasa amat gembira apabila ramadhan sampai ke penghujung nya, kerana bagi mereka sambutan hari raya aidilfitri amat menyeronokkan berbanding hari-hari yang masih berbaki di penghulu segala bulan ini.

Oleh itu, ayuh duhai temanku lipatgandakan amal ibadat mu, kerana 10 hari terakhir di bulan ramadhan ini Allah janjikan jaminan pembebasan daripada api neraka buat umat akhir zaman umat nabi Muhammad s.a.w. Satu jaminan yang berguna di hari akhirat kelak yang amat diingini oleh seluruh umat Islam yang mengaku beriman dengan Allah yang Esa dan yang mengikut ajaran sunnah peninggalan nabi Muhammad s.a.w

No comments:

Post a Comment