Monday, September 27, 2010

Peperangan Mengundang Bencana


Peperangan… mengundang bencana kepada kehidupan manusia. Maka jauhilah ia, semoga keamanan dapat kita kecapi. Sesungguhnya jika dilihat dalam rentetan kehidupan manusia sejak zaman berzaman peperangan sudah lama wujud yang banyak meninggalkan kesan parut hitam di hati sanubari manusia.

Semoga kita bersatu hati dalam mengelakkan peperangan daripada terletus, baik sesama kita yakni umat Islam ataupun dengan orang bukan Islam. Namun jika kita tidak dapat menghindarinya, haruslah kita sama-sama hadapinya dan usahakanlah agar perdamaian merupakan kesudahannya dan tiada nyawa yang terkorban dek peperangan tersebut.

Bagi umat Islam, ayuhlah bersatu hati kita sama-sama berpegang teguh dengan tali Allah dan dengan syariat Rasulullah, moga kita berjaya mengharungi kehidupan ini dan kehidupan di akhirat kelak. Telusuri lah sirah nabi tercinta dalam menghadapi mehnah duniawi semoga kita tidak akan tersasar daripada landasan kebenaran yang merupakan jalan petunjuk daripada Ilahi. Ayuhlah duhai temanku, muhasabah lah setiap diri di mana kesempatan hidup yang diberikan oleh Allah Taala kepada kita semua di dunia ini adalah singkat sekali. Oleh itu manfaatkan setiap detik masa yang berjalan dengan sebaik-baiknya. Moga-moga kita selamat dan mencapai kejayaan hidup di dunia dan di alam akhirat.

No comments:

Post a Comment