Friday, October 1, 2010

Dunia Yang Maha Sementara


Sesungguhnya segala yang ada di dalam dunia ini bersifat fana dan sementara sifatnya. Setiap yang bernyawa pasti merasai mati. Setiap yang muda pasti akan beransur- ansur menjadi tua sesuai dengan peningkatan usia. Oleh itu ayuhlah temanku manfaatkan masa sekarang dengan sebaik-baiknya sebelum datangnya hari mendatang yang belum tentu kesenangan seperti sekarang bakal kita kecapi lagi.

Begitulah juga keadaan dunia yang kita diami sekarang bakal menemui penamatnya apabila tiba saat kehancuran nya yang dinamakan kiamat. Oleh itu, sebelum berlakunya peristiwa itu yang pasti akan berlaku, muhasabah lah diri semoga kita berubah kepada yang lebih baik dalam meningkatkan keimanan kita kepada Allah dan dalam mengikuti ajaran peninggalan nabi tercinta Nabi Muhammad S.A.W. Ayuh bangunlah temanku daripada lena yang panjang dibuai angan-angan duniawi supaya berubah dan celik kepada tujuan asal kehidupan kita untuk mencari seberapa banyak bekalan untuk kehidupan abadi di negeri akhirat kelak.Tetapi dalam kita mencari bekalan untuk ukhrawi, jangan lah kita melupakan terus kehidupan duniawi kita, yang paling penting seimbangkan lah antara keduanya kerana itulah yang terbaik.

Semoga hari yang kita lalui sekarang akan bertambah baik daripada hari semalam. Dan juga semoga hari mendatang lebih baik daripada hari sekarang. Berdoalah kehadrat Rabbul Izzati semoga kita sentiasa dalam rahmatNya dan dalam perlindungan dariNya selalu. Ameen Ya Rabbal Alamin.

No comments:

Post a Comment