Wednesday, January 19, 2011

Kehidupan Yang Fana

Ku menelusuri jalan menuju taqwa. Sesungguhnya alangkah indah hidup ini. Kehidupan yang fana menuju jalan ke syurga yang penuh ranjau dan onak duri yang berbisa. Di saat ini ku menadah kedua tangan ku memohon petunjuk daripada Ilahi moga dipermudahkan jalan menuju Nya ini. Ku tunduk syukur ke hadrat Yang Maha Esa kerana diberi hidayah mengharungi mehnah ujian sepanjang merentasi jalan ini.

Di ufuk barat nun di kejauhan mentari melabuhkan tirai nya, di mana cahaya nya kemerahan memberi petunjuk bahawa ia akan tenggelam dan malam akan menjelma. Suasana di ketika sang mentari di ufuk barat amatlah indah di pandangan mata. Itulah bukti kehebatan ciptaan Tuhan Yang Maha Esa, yang menciptakan manusia dan alam ini daripada daripada tiada kepada ada. Itulah hakikat yang berlaku di alam maya yang amat luas ini. Kita hanyalah insan yang kerdil yang diciptakan oleh Allah buat menghuni alam ini buat satu tempoh yang ditetapkan dan akan di jemput kembali ke hadrat Ilahi apabila sampai waktu dan ketika nya. Oleh itu duhai insani, hargailah kehidupan mu sementara kamu masih diberi masa untuk hidup di dunia yang fana ini sebelum dikau dijemput menghadapNya dan tidak akan kembali buat selama-lamanya ke dunia ini lagi.

Oleh itu, duhai temanku hargailah nikmat Allah yang sangat berharga ini, iaitu nikmat kehidupan. Gunakanlah ia dengan sebaiknya di ketika ia masih lagi bersama dengan mu. Ketahuilah orang yang berjaya adalah orang yang memanfaatkan kehidupan ke arah perkara kebaikan dan yang menjurus kepada mendapat keredhaan Allah di dunia dan akhirat.

No comments:

Post a Comment