Friday, January 28, 2011

Kelahiran Yang Dinanti

Sesungguhnya amatlah gembira bagi kedua pasangan yang bergelar suami isteri apabila dikurniakan cahaya mata. Anak merupakan permata hati buat ayah dan bonda. Kelahiran nya ke bumi ini dinantikan oleh kedua-duanya. Lahirnya ke dunia membawa rezeki dan menuntut tanggungjawab bagi ibu ayah untuk mendidiknya sehingga dewasa supaya menjadi insan yang berguna.

Anak dilahirkan ke dunia laksana kain yang putih yang bersih, tiada dosa dan noda. Ibu bapa nya lah yang bakal mencorakkan samada menjadi baik ataupun buruk di kemudian hari. Semoga kita memberi didikan kepada anak-anak kita yang baru dilahirkan sesuai seperti yang di syariatkan oleh Allah. Semoga lahirnya membawa keberkatan dan menyejukkan hati buat ayahanda dan bonda yang tercinta.
Senantiasa lah kita berdoa seperti yang dinukilkan dalam firman Allah s.w.t dalam surah Al-Furqan ayat 72 yang bermaksud;

“Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami pasangan kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang-orang yang bertaqwa”

Anak-anak yang soleh dan solehah bakal menggembirakan hati ibu bapa di dunia dan lebih-lebih lagi di negeri akhirat yang kekal abadi di sana. Oleh itu, ayuhlah duhai insani sama-samalah kita mensyukuri kurniaan Allah yang tidak ternilai harganya, di mana jika asuhan dan didikan yang baik kita lakukan buat anak-anak kita ini bakal menguntungkan kita apabila kita sudah tiada di dunia ini. Tapi jika sebaliknya, kita lah yang akan menerima akibat buruk dek kerana salah didikan dan asuhan yang telah kita berikan kepada mereka sejak mereka kecil lagi. InsyaALLAH, jika kita kembali merujuk kepada Al-Quran dan sunnah dalam melayari kehidupan kita ini dan dalam mendidik anak-anak kita, nescaya kita akan senantiasa diberi petunjuk oleh Allah s.w.t.

No comments:

Post a Comment