Wednesday, February 2, 2011

Pertemuan Adam dan Hawa

Sesungguhnya jodoh, pertemuan dan ajal maut semua nya di tangan tuhan. Ungkapan ini sering kita dengari dan sangat biasa diungkapkan dalam masyarakat kita. Namun ia mempunyai makna yang cukup mendalam jika kita teliti. Berbalik kepada jodoh dan pertemuan, kita hendaklah yakini bahawa, semuanya telah ditetapkan kepada kita oleh Allah azzawajalla sejak azali lagi. Namun janganlah kita menggunakan alasan ini untuk tidak berusaha dan hanya berpeluk tubuh menanti jodoh datang dengan sendiri nya. Kita hendaklah senantiasa berusaha dan kemudiannya bertawakal kepada Allah, sesungguhnya kepadaNya lah jua kita menyerahkan segala urusan hidup kita. Dialah yang terbaik dalam menguruskan kehidupan insani di alam ini.

Namun di dalam pemilihan pasangan hidup, baik lelaki ataupun wanita, mereka yang beragama patut di utamakan. Ini kerana natijah daripada pilihan kita ini akan menjanjikan kebahagiaan kita dalam mengharungi suka duka kehidupan duniawi serta apabila kita kembali kepada Yang Esa di kehidupan abadi di alam akhirat sana. Semoga dengan pilihan kita ini bakal melahirkan daripada zuriat kita anak-anak yang soleh dan solehah yang bakal mewarnai dunia ini dengan kebaikan dan kita senantiasa mendapat rahmat dan keredhaan daripada Yang Maha Kuasa yang berpanjangan hingga ke alam akhirat sana.

Oleh itu, duhai insani panjatkanlah sekalung doa buat Rabbul Izzati moga-moga kita dikurniakan isteri yang solehah penyejuk mata memandang dan akan lahirlah zuriat yang soleh dan solehah yang bakal memakmurkan dunia ini dengan acuan Islam seperti yang di syariatkan oleh Allah melalui ajaran nabi tercinta.

No comments:

Post a Comment