Tuesday, February 15, 2011

Khalifah Allah di Muka Bumi

Manusia diciptakan sebagai khalifah Allah di muka bumi ini. Tujuan ia diciptakan adalah untuk memakmurkan alam ini sesuai dengan perintah Rabbnya. Allah menghidupkan kita di dunia ini adalah supaya kita mengabdikan diri kita kepadaNya. Kehidupan di dunia ini adalah sekejap sahaja jika dibandingkan dengan kehidupan di akhirat yang kekal abadi buat selama-lamanya.

Nabi Muhammad s.a.w diutuskan oleh Allah azzawajalla ke dunia ini sebagai rahmat buat sekalian alam. Baginda membawa cahaya kebenaran buat umat manusia akhir zaman supaya kembali bertauhidkan hanya kepada Allah Yang Maha Esa yang tiada sekutu selain daripadaNya. Sesungguhnya baginda lah penutup segala nabi dan rasul dan tiada lagi nabi dan rasul selepasnya. Keperibadian baginda adalah sungguh terpuji sebagai contoh teladan buat umatnya sehingga berlaku lah detik kehancuran dunia ini sebelum semua manusia kembali pulang menghadap Rabbnya.

Ayuh duhai insani contohi akhlak mulia rasul tercinta, kerana bagindalah pemimpin kita di dunia dan akhirat. Walaupun baginda telah tiada di bumi ini namun warisan peningggalan sunnah dan juga mukjizat teragung yakni kitabullah amatlah berharga bagi kita supaya ianya sentiasa menjadi pegangan buat kita semua sehingga ke akhir hayat kita.

No comments:

Post a Comment